سوگواری ماه محرم و صفر سابقه طولانی در تهران دارد. مساجد و تکایا در تهران قدیم از نیمه ذی‌الحجه آماده برگزاری مراسم ماه محرم آماده می‌شدند و چادرها و خیمه‌ها برای اجرای روضه‌خوانی و تعزیه برپا می‌شد.

تصاویر روز هشتم محرم در حسینیه سادات اخوی

به گزارش همشهری ‌آنلاین تهرانی‌ها در ایام محرم نذرهای متفاوتی داشتند که برخی از آن‌ها همچنان رواج دارد. یکی از نذرهای تهرانی‌ها نذر پیراهن، دستمال یا پارچه سیاه بود که بین بی‌بضاعتان تقسیم می‌شد. در این روز تمام مساجد، سقاخانه‌ها، حسینیه‌ها و تکیه‌ها سراپا سیاه می‌شد و آماده اجرای مراسم و پذیرایی از عزاداران می‌شد. از دیگر نذرهای تهرانی‌ها در روزهای محرم و صفر باید به شربت دادن، سقایی، پختن آش امام زین العابدین (ع) و آش ابودردا، نذر شمع، نفت و روغن چراغ به امامزاده‌ها، گل مالیدن بر سر و صورت، سینه زدن، زنجیر زدن، زیر علم، کتل و علامت رفتن، سنگ زدن، قمه زدن، خواندن زیارت عاشورا، ختم قرآن و روزه گرفتن اشاره کرد.
جعفر شهری در جلد دوم «طهران قدیم» درباره نذورات تهرانی‌ها می‌نویسد: «خرما، حلوا، شکر پنیر، اگر فصل میوه بود انجیر، انواع چلو و پلو، امثال عدس پلو، رشته پلو، لوبیا پلو و دیگر کاه پاشیدن به سر دسته‌های سینه زن، گل مالیدن به سر و صورت و تشت گل برای این کار تهیه کردن و سر راه دسته‌ها در اختیار گذاردن، سر برهنه، پا برهنه راه رفتن، سینه زدن، زنجیر زدن، زیر علم و کتل و بیرق رفتن، تمامی دو ماه را بدون نظافت و استحمام گل و لجنی ماندن، و دیگر، یک یا چند بار ختم قرآن کردن، همه روزه (زیارت وارث) خواندن، عهده‌دار شدن خدمتی از خدمات عزاخانه‌ها و دسته‌ها مانند اداره کردن سماور، قهوه‌چی‌گری، چای دادن، استکان جمع کردن، آب دادن، جاروکشی، قلیان چاق کردن و قلیان دادن و کفش جفت کردن بود.»
در بخش دیگری از کتاب آمده: «نذر سکوت در همه دوازده روزه عزا یا تا آخر محرم و صفر، تقلیل غذا، تشنگی، گرسنگی، بیخوابی، کمک به همنوعان و عجزه، مانند عصاکشی نابینایان و مداحان و روضه‌خوان‌های نابینا، پوشانیدن در سوراخ‌های راه آب برای حفظ سقوط مردم در آن‌ها، نصب چند شعله چراغ نفتی در معابر و پیچ کوچه‌ها و زیر تاقی‌ها، دادن نان و گوشت به سگ‌ها، سرکشی به زندانیان و بیماران بی بضاعت و پرداخت بدهی و تهیه دوا و غذا برای آن‌ها و دیگر واسطه اصلاح و وفاق و صفا شدن میان زنان و شوهران و دوستان و برادران مکدر و از این قبیل تا نفعی از آن به غیر برسد.»
هیئت‌های شهرستان‌های مختلف در تهران نیز به رسم شهر خود در ایام محرم و صفر عزاداری می‌کنند.

کد خبر 872093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha